CARI TAJUK

Rabu, 26 September 2012

Kertas Cadangan Kajian Tentang Cabaran dan Kebaikan Yang Diperolehi Hasil Pergaulan Dengan Pelajar Pelbagai Etnik di Universiti.

Kertas Cadangan Kajian Tentang Cabaran dan Kebaikan Yang Diperolehi Hasil Pergaulan Dengan Pelajar Pelbagai Etnik di Universiti.


PENGENALAN
Malaysia telah mengalami pembangunan dan tranformasi sosial serta ekonomi semenjak kemerdekaannya pada tahun 1957. Namun, selain agenda pembangunan dan pemodenan terdapat beberapa isu lain yang harus ditangani sekiranya Malaysia ingin mengekalkan kadar pembangunannya yang dikecapi sekarang. Antara isu yang dimaksudkan ialah isu perpaduan dan pergaulan bagi membetuk satu bangsa yang harmoni. Isu ini amat penting, lebih-lebih lagi bagi sebuah negara yang masyarakatnya terdiri daripada pelbagai kelompok etnik, budaya, bahasa, dan agama.
          Persoalan tentang perpaduan dan pergaulan pelbagai bangsa ini telah banyak diperkatakan, terutamanya selepas tahun 1957 sehinggalah sekarang oleh pelbagai golongan dalam masyarakat. Golongan ini termasuklah ahli politik, cerdik pandai serta golongan masyarakat biasa. Pelbagai program, strategi, langkah serta dasar-dasar sosial dan ekonomi telah dilaksanakan untuk membentuk perpaduan dan kerjasama di samping menutup jurang perbezaan di antara kaum ini. Selain itu, usaha ini juga bertujuan untuk memberikan peluang kepada semua kaum untuk saling mengenali kepelbagaian budaya yang berbeza di antara mereka dan seterusnya menjamin kesejahteraan dan keharmonian mereka terutamanya selepas peristiwa berdarah, 13 Mei 1963.
          Jika diperhatikan dalam skop yang lebih kecil, terdapat banyak masalah yang dihadapi dalam pergaulan terutama sesama mahasiswa terutama di universiti.  Masalah pergaulan dan perhubungan yang dihadapi dalam kalangan mahasiswa ini memberi kesan dimana akan menggugat keharmonian dan kesejahteraan dikalangan mahasiswa. Dengan kajian soal selidik yang dilakukan, terdapat beberapa masalah yang telah dikenal pasti menjadi kekangan dalam pergaulan dikalangan mahasiswa. Walaupun keharmonian diantara mahasiswa masih dalam keadaan yang memuaskan, namun terdapat masalah yang secara tidak langsung mengganggu pergaulan dan perhubungan dalam kalangan mahasiswa. Oleh itu, masalah yang dihadapi ini perlu dikenal pasti bagi memastikan hubungan dan pergaulan sesama mahasiswa berjalan lancer dan harmoni.
PERMASALAHAN KAJIAN
Seperti yang kita sudah sedia maklum, universiti Malaysia sabah  mempunyai pluraliti etnik, budaya, agama, dan bahasa. Kepelbagaian ini menyebabkan wujudnya cabaran dalam memahami budaya kaum lain contohnya, dari segi pertuturan (loghat), cara bergaul, berpakaian dan kehidupan harian sebagai seorang pelajar. Sebagai contoh yang kita dapat perhatikan disini ialah Universiti Malaysia Sabah merupakan universiti yang mempunyai mahasiswa dari pelbagai etnik dan bangsa.
 Seperti yang diketahui,  bahawa di negeri Sabah sahaja terdapat lebih 30 entik pelbagai bangsa dan budaya. Antara etnik yang terdapat di Sabah ialah kadazandusun, bugis, bisaya, rungus, sungai dan banyak lagi. Jika ditambah dengan mahasiswa dari semenanjung, kumpulan etnik dan bangsa ini akan bertambah. Ini mengakibatkan berlakunya masalah dalam pergaulan sesama mahasiswa yang baru. Di peringkat universiti, salah satu langkah untuk meningkatkan lagi kefahaman para pelajar tentang betapa pentingnya membina satu hubungan yang erat di antara kaum adalah dengan mewajibkan pelajar mengambil kursus berkaitan dengan pembinaan bangsa yang kukuh dan hubungan etnik.
Kajian yang dilakukan ini memfokuskan perbincangan tentang masalah yang menganggu keharmonian dan pergaulan dalam kalangan mahasiswa dimana akan menjejaskan integrasi kebangsaan masyarkat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai etnik dan budaya. Selain itu, kajian turut menumpukan kepada cabaran dan masalah pergaulan yang dihadapi dalam mencipta keharmonian dan pergaulan sesama mahasiswa serta memahami dan menangani cabaran dalam hubungan budaya dan etnik di peringkat Malaysia dan seterusnya di peringkat global.
OBJEKTIF KAJIAN
Objektif kajian ini  adalah untuk :
1.    Mendedahkan pelajar kepada kepelbagaian  masalah dalam masyarakat dan kumpulan etnik yang ada di kampus yang mengehadkan perhubungan di antara mereka.
2.    Merungkap permasalahan baru yang menjadi halangan dalam pergaulan dan hubungan dalam kalangan mahasiswa di universiti.
METODOLOGI KAJIAN
Dua pendekatan telah digunakan dalam kajian ini iaitu pendekatan kuantitatif dan pendekatan kualitatif. Dalam pendekatan kuantitatif, sebanyak 40 borang soal selidik telah diedarkan kepada 40 orang mahasiswa yang telah dipilih yang terdiri daripada pelbagai etnik.
Melalui pendekatan kualitatif pula, didalam borang soal selidik yang diedarkan, terdapat soalan dimana memerlukan responden memberi maklumat secara bertulis bertujuan untuk mendapatkan pandangan secara langsung pandangan responden tentang sesuatu isu. Kaedah pemerhatian juga digunakan iaitu memerhati gelagat dan tingkah laku pelajar secara umum sama ada berada di kolej kediaman, dewan kuliah, dan kawasan lain di sekitar kampus.
KESIMPULAN
Peri pentingnya kita memelihara, memupuk, dan menjamin kelangsungan hubungan etnik yang harmonis bukan sahaja di peringkat pengajian kita sebagai pelajar tetapi juga di peringkat Malaysia ialah suata fakta yang telah diterima umum oleh segenap lapisan masyarakat. Tanpa diungkap secara terbuka, kita juga menerima dan mengakui  bahawa hubungan etnik yang harmonis merupakan anak kunci sebenar kepada kemakmuran dan kesejahteraan Negara ini. Kesedaran ini membawa kepada kefahaman bahawa kepelbagaian bukan sesuatu yang semestinya bersifat negatif atau sesuatu yang menggalakkan pertentangan. Kepelbagaian juga merupakan satu kekuatan kerana dari sudut alamiah, manusia memang wujud berpuak-puak, berkelompok dan bermastautin di tempat-tempat yang berbeza di antara satu dengan yanglain. Tidak hairanlah, membina kesepaduan daripada kepelbagaian itu merupakan satu kemestian yang akan memastikan kelangsungan sesebuah masyarakat. Perasaan positif dan prihatin terhadap semua kelompok etnik yang berbeza haruslah berlandaskan kefahaman yang mendalam. Apabila perasaan ini wujud, maka akan terbina pula perilaku dan tindakan yang bersifat akomodatif, iaitu sedia menerima golongan etnik yang berbeza yang mempunyai kelainan dalam pelbagai aspek. Sifat akomodatif serta kesanggupan menerima golongan etnik lain yang berbeza cara hidup, kebiasaan, adat resam dan agama merupakan aspek yang sangat penting dalam pembuka jalan kepada kerjasama dan kesepakatan demi mewujudkan suasana harmonis dan aman damai.  
Secara keseluruhannya di universiti ini, dapatlah disimpulkan bahawa kebanyakan pelajar mempunyai pengalaman yang hampir sama di mana mereka mempunyai kesukaran dalam memahami perbezaan yang jelas akibat daripada pergaulan dalam kumpulan etnik yang berbeza. Pada mulanya, keadaan memang agak rumit kerana belum dapat membiasakan diri dengan suasana baru di universiti tetapi lama-kelamaan pelajar berasa semakin seronok dan teruja dengan perbezaan tersebut dan membuatkan mereka ingin mempelajari perbezaan tersebut. Dalam unversiti ini, tidak hairanlah jika kita melihat pelajar bukan dari suku kaum Kadazandusun akan menari tarian tradisional Sabah iaitu ‘sumazau’ ataupun pelajar Kadazandusun menari tarian Tamil pada sambutan hari-hari perayaan di universiti ini. Dari segi pertuturan, pelajar Melayu telah pandai menggunakan perkataan ‘bah’ yang menjadi ‘trademark’ bagi pelajar Sabah. Nyatanya, perbezaan kumpulan etnik tidak menjadi batu penghalang bagi pelajar UMS menjalinkan hubungan harmoni sesama mereka.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan