Kertas Cadangan Kajian Tentang Cabaran dan Kebaikan
Yang Diperolehi Hasil Pergaulan Dengan Pelajar Pelbagai Etnik di Universiti.
PENGENALAN
Malaysia
telah mengalami pembangunan dan tranformasi sosial serta ekonomi semenjak
kemerdekaannya pada tahun 1957. Namun, selain agenda pembangunan dan pemodenan
terdapat beberapa isu lain yang harus ditangani sekiranya Malaysia ingin mengekalkan
kadar pembangunannya yang dikecapi sekarang. Antara isu yang dimaksudkan ialah
isu perpaduan dan pergaulan bagi membetuk satu bangsa yang harmoni. Isu ini
amat penting, lebih-lebih lagi bagi sebuah negara yang masyarakatnya terdiri
daripada pelbagai kelompok etnik, budaya, bahasa, dan agama.
Persoalan tentang perpaduan dan
pergaulan pelbagai bangsa ini telah banyak diperkatakan, terutamanya selepas
tahun 1957 sehinggalah sekarang oleh pelbagai golongan dalam masyarakat.
Golongan ini termasuklah ahli politik, cerdik pandai serta golongan masyarakat
biasa. Pelbagai program, strategi, langkah serta dasar-dasar sosial dan ekonomi
telah dilaksanakan untuk membentuk perpaduan dan kerjasama di samping menutup
jurang perbezaan di antara kaum ini. Selain itu, usaha ini juga bertujuan untuk
memberikan peluang kepada semua kaum untuk saling mengenali kepelbagaian budaya
yang berbeza di antara mereka dan seterusnya menjamin kesejahteraan dan
keharmonian mereka terutamanya selepas peristiwa berdarah, 13 Mei 1963.
Jika diperhatikan dalam skop yang
lebih kecil, terdapat banyak masalah yang dihadapi dalam pergaulan terutama
sesama mahasiswa terutama di universiti. Masalah pergaulan dan perhubungan yang
dihadapi dalam kalangan mahasiswa ini memberi kesan dimana akan menggugat
keharmonian dan kesejahteraan dikalangan mahasiswa. Dengan kajian soal selidik yang
dilakukan, terdapat beberapa masalah yang telah dikenal pasti menjadi kekangan
dalam pergaulan dikalangan mahasiswa. Walaupun keharmonian diantara mahasiswa masih
dalam keadaan yang memuaskan, namun terdapat masalah yang secara tidak langsung
mengganggu pergaulan dan perhubungan dalam kalangan mahasiswa. Oleh itu,
masalah yang dihadapi ini perlu dikenal pasti bagi memastikan hubungan dan
pergaulan sesama mahasiswa berjalan lancer dan harmoni.
PERMASALAHAN
KAJIAN
Seperti
yang kita sudah sedia maklum, universiti Malaysia sabah mempunyai pluraliti etnik, budaya, agama, dan
bahasa. Kepelbagaian ini menyebabkan wujudnya cabaran dalam memahami budaya
kaum lain contohnya, dari segi pertuturan (loghat), cara bergaul, berpakaian
dan kehidupan harian sebagai seorang pelajar. Sebagai contoh yang kita dapat
perhatikan disini ialah Universiti Malaysia Sabah merupakan universiti yang
mempunyai mahasiswa dari pelbagai etnik dan bangsa.
Seperti yang diketahui, bahawa di negeri Sabah sahaja terdapat lebih
30 entik pelbagai bangsa dan budaya. Antara etnik yang terdapat di Sabah ialah
kadazandusun, bugis, bisaya, rungus, sungai dan banyak lagi. Jika ditambah
dengan mahasiswa dari semenanjung, kumpulan etnik dan bangsa ini akan
bertambah. Ini mengakibatkan berlakunya masalah dalam pergaulan sesama
mahasiswa yang baru. Di peringkat universiti, salah satu langkah untuk
meningkatkan lagi kefahaman para pelajar tentang betapa pentingnya membina satu
hubungan yang erat di antara kaum adalah dengan mewajibkan pelajar mengambil
kursus berkaitan dengan pembinaan bangsa yang kukuh dan hubungan etnik.
Kajian yang
dilakukan ini memfokuskan perbincangan tentang masalah yang menganggu keharmonian
dan pergaulan dalam kalangan mahasiswa dimana akan menjejaskan integrasi
kebangsaan masyarkat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai etnik dan budaya. Selain
itu, kajian turut menumpukan kepada cabaran dan masalah pergaulan yang dihadapi
dalam mencipta keharmonian dan pergaulan sesama mahasiswa serta memahami dan
menangani cabaran dalam hubungan budaya dan etnik di peringkat Malaysia dan
seterusnya di peringkat global.
OBJEKTIF
KAJIAN
Objektif
kajian ini adalah untuk :
1. Mendedahkan pelajar kepada kepelbagaian
masalah dalam masyarakat dan kumpulan etnik yang ada di kampus yang
mengehadkan perhubungan di antara mereka.
2. Merungkap permasalahan baru yang menjadi halangan dalam pergaulan dan
hubungan dalam kalangan mahasiswa di universiti.
METODOLOGI
KAJIAN
Dua
pendekatan telah digunakan dalam kajian ini iaitu pendekatan kuantitatif dan
pendekatan kualitatif. Dalam pendekatan kuantitatif, sebanyak 40 borang soal selidik
telah diedarkan kepada 40 orang mahasiswa yang telah dipilih yang terdiri daripada
pelbagai etnik.
Melalui
pendekatan kualitatif pula, didalam borang soal selidik yang diedarkan, terdapat
soalan dimana memerlukan responden memberi maklumat secara bertulis bertujuan
untuk mendapatkan pandangan secara langsung pandangan responden tentang sesuatu
isu. Kaedah pemerhatian juga digunakan iaitu memerhati gelagat dan tingkah laku
pelajar secara umum sama ada berada di kolej kediaman, dewan kuliah, dan
kawasan lain di sekitar kampus.
KESIMPULAN
Peri
pentingnya kita memelihara, memupuk, dan menjamin kelangsungan hubungan etnik
yang harmonis bukan sahaja di peringkat pengajian kita sebagai pelajar tetapi
juga di peringkat Malaysia ialah suata fakta yang telah diterima umum oleh
segenap lapisan masyarakat. Tanpa diungkap secara terbuka, kita juga menerima
dan mengakui bahawa hubungan etnik yang
harmonis merupakan anak kunci sebenar kepada kemakmuran dan kesejahteraan
Negara ini. Kesedaran ini membawa kepada kefahaman bahawa kepelbagaian bukan sesuatu
yang semestinya bersifat negatif atau sesuatu yang menggalakkan pertentangan.
Kepelbagaian juga merupakan satu kekuatan kerana dari sudut alamiah, manusia
memang wujud berpuak-puak, berkelompok dan bermastautin di tempat-tempat yang
berbeza di antara satu dengan yanglain. Tidak hairanlah, membina kesepaduan
daripada kepelbagaian itu merupakan satu kemestian yang akan memastikan
kelangsungan sesebuah masyarakat. Perasaan positif dan prihatin terhadap semua
kelompok etnik yang berbeza haruslah berlandaskan kefahaman yang mendalam.
Apabila perasaan ini wujud, maka akan terbina pula perilaku dan tindakan yang
bersifat akomodatif, iaitu sedia menerima golongan etnik yang berbeza yang
mempunyai kelainan dalam pelbagai aspek. Sifat akomodatif serta kesanggupan
menerima golongan etnik lain yang berbeza cara hidup, kebiasaan, adat resam dan
agama merupakan aspek yang sangat penting dalam pembuka jalan kepada kerjasama
dan kesepakatan demi mewujudkan suasana harmonis dan aman damai.
Secara
keseluruhannya di universiti ini, dapatlah disimpulkan bahawa kebanyakan
pelajar mempunyai pengalaman yang hampir sama di mana mereka mempunyai
kesukaran dalam memahami perbezaan yang jelas akibat daripada pergaulan dalam
kumpulan etnik yang berbeza. Pada mulanya, keadaan memang agak rumit kerana
belum dapat membiasakan diri dengan suasana baru di universiti tetapi
lama-kelamaan pelajar berasa semakin seronok dan teruja dengan perbezaan
tersebut dan membuatkan mereka ingin mempelajari perbezaan tersebut. Dalam
unversiti ini, tidak hairanlah jika kita melihat pelajar bukan dari suku kaum
Kadazandusun akan menari tarian tradisional Sabah iaitu ‘sumazau’ ataupun
pelajar Kadazandusun menari tarian Tamil pada sambutan hari-hari perayaan di
universiti ini. Dari segi pertuturan, pelajar Melayu telah pandai menggunakan perkataan
‘bah’ yang menjadi ‘trademark’ bagi pelajar Sabah. Nyatanya, perbezaan kumpulan
etnik tidak menjadi batu penghalang bagi pelajar UMS menjalinkan hubungan
harmoni sesama mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan